Tehtäviä voi tehdä yksittäin tai niistä voi koota sopivan kokonaisuuden oppitunnille. Opettaja voi taustaksi tutustua 10 faktaa lukemisesta lapsille -koosteeseen tästä (pdf). Koosteen lukemista ei kuitenkaan vaadita tehtävien tekoon.
Voit myös hyödyntää videota tehtävien ohessa:
Pistä silmäsi kiinni ja kuvittele oma salainen paikkasi. Sellainen paikka, jossa voit olla rauhassa.
2. Piirrä kuva, jossa sinä luet lempikirjaasi. Piirrä kuvaan myös paikka, jossa lukeminen on kivointa. Lisää kuvaan lukukaveri, jos haluat.
+ Kuka on lempihahmosi lempikirjassasi? Piirrä myös hänet kuvaan mukaan!
Ääneen luku on kiva tapa viettää aikaa yhdessä, siinä oppii maailmasta ja tarinoista, saa tutustua hauskoihin hahmoihin ja oppii uusia sanoja. Vanhemmalta voi kysyä vaikeita asioita, joita ei ymmärrä. Vanhemmat tai isosisarukset voivat lukea kirjoja ääneen jo pienelle vauvalle. VINKKI: tämän tehtävän voi myös tehdä vaikka äitien- tai isänpäivänä lahjaksi vanhemmille!
2. Askartele lukulahjakortti. Sen voi antaa lahjaksi esimerkiksi kaverille, vanhemmalle, sisarukselle tai serkulle. Tee näin:
+ Jos ääneen lukeminen jännittää, harjoitelkaa sitä koulussa parin kanssa. Lorupussissa on lyhyitä, hupaisia loruja, joita voi lukea vaikka vuorotellen!
Äidinkieli on se kieli, jota puhutaan perheessä lapsuudesta asti. Kun osaa hyvin omaa äidinkieltä, oppii paremmin ihan kaikkea, kuten lukemista, kirjoittamista ja muita kieliä. Eri kieliä voi opettaa toisille ja käyttää vuorotellen esimerkiksi silloin, kun juttelee muiden kanssa tai kirjoittaa. Se on hauskaa!
Kootkaa kielikorteille, mitä kaikkia kieliä teidän luokassanne osataan. Kielikortti voi olla esimerkiksi A7-kokoinen valkoinen paperi, jonka keskellä on väritettävä ympyrä. Jaetaan jokaiselle oppilaalle useampi kortti ja täytetään ohjeen mukaan:
+ Laittakaa kielikortit laatikkoon, kielten aarrearkkuun. Nosta kielikortti ja kokeile käyttää uutta kieltä tämän päivän aikana, kun puhut jollekin! Kysy apua luokkakaverilta, joka osaa kieltä.
Lukeminen antaa iloa ja monia taitoja. Kirjojen lukeminen kehittää esimerkiksi keskittymiskykyä ja muistia. Lukijan mielikuvitus vilkastuu ja hän keksii helpommin omiakin tarinoita. Kun ihminen lukee ja eläytyy tarinaan, hän voi kokea samanlaisia tunteita kuin kirjan hahmot.
Opettaja lukee ääneen ajatuksia lukemisesta. Heiluta käsiä, jos olet samaa mieltä! Jos olet eri mieltä, pysy paikallasi.
2. luokan oppilaille sopivassa tehtävässä leikitellään sanoilla ja väritetään omia ajatuksia lukemisesta. Lukemisrunon voi kiinnittää esimerkiksi omaan kirjavihkoon tai kaikkien oppilaiden runot voidaan koota luokan seinälle.
Kirjoita paperille neljä sanaa:
Rakenna sanoista oma lukemisrunosi:
Lukeminen on kuin ____________________________ (1)
________________ (2) tarina, joka kertoo ____________________ (3) ___________________ (4).
Esimerkkiruno:
Lukeminen on kuin karkin syömistä,
pinkki tarina, joka kertoo iloisesta norsusta.
Tarinoiden kirjoittaminen ja kertominen opettavat myös lukemaan paremmin. Tarinoida voi yhtä hyvin itsekseen tai yhdessä muiden kanssa. Tehtävä sopii tunnille, jolla opettaja lukee ääneen kertomusta oppilaille. Siinä herätellään omaa mielikuvitusta, eläydytään kirjan hahmoon ja päästään keskustelemaan luettavan kirjan tapahtumista ja henkilöistä.
Keskeytetään kirjan lukeminen sopivaan kohtaan ja pysähdytään miettimään oppilaiden kanssa tarinalle loppuratkaisua. Kysymyksiä oppilaille:
Vastauksista voidaan jutella koko luokan kesken tai pareittain. 2. luokalla ne voidaan myös kirjoittaa yksin tai parin kanssa vihkoon.
Tarinan oikea loppu luetaan keskustelun jälkeen ja mietitään vielä, oliko se parempi vai huonompi loppuratkaisu kuin itse keksityt.