Material för författarbesök, årskurs 3-4

Till läraren

Din klass ska få besök av en bokskapare – en författare, en illustratör, eller någon som både skriver och illustrerar. Inför besöket ska ni bekanta er med er gäst.  Ni ska också välja ut en en bok som författaren har skrivit eller illustrerat. I det här materialpaketet finns uppgifter ni ska jobba med i klassen inför författarbesöket. Här finns också uppgifter som kan användas för att fördjupa läsningen på olika sätt. Uppgifterna går att använda tillsammans med vilken skönlitterär bok som helst.

Läs igenom hela uppgiftspaketet innan ni börjar med läsprojektet. Vissa uppgifter ska göras innan läsningen börjar, vissa ska göras medan läsningen pågår och vissa görs när läsningen är avslutad. Därför är det bra att välja vilka delar ni tänker arbeta med, och i vilket skede ni ska göra det, innan ni sätter igång.

Stjärnuppgifterna ska göras av alla. Genom att förbereda er får både eleverna och er gäst ut så mycket som möjligt av besöket. Blixt- och diamantuppgifterna får ni göra enligt lust, tid och inspiration. Förhoppningen är att alla ska hitta något som passar den egna gruppen. Om ni bokar in ett återbesök med er gäst passar kometuppgifterna särskilt bra att göra inför den andra träffen. Flera av blixt- och diamantuppgifterna fungerar också men kometuppgifterna är uttänkta särskilt för återbesöken.

Du som lärare känner dina elever och vet vad som fungerar bäst i din klass. Har du en frimodig grupp där alla vill intervjua gästen? Då kanske det är bra att ni övar lite på förhand och bestämmer vem som ska ställa vilken fråga. Har du en klass där många är osäkra på sin skriv- och läsförmåga? Då är det säkert bra om du som lärare väljer ut svåra ord till övningen ”ordburken” (gäller åk 1-4) så ingen behöver känna sig utpekad som en som inte kan. Uppgifterna kan modifieras och ändras på i det oändliga, och det är fritt fram att göra just det!

Lycka till!

 

Ladda ner material, årskurs 3-4 (pdf)

 

Årskurs 3-4

STJÄRNUPPGIFTER

De här uppgifterna ska ni göra innan ni får besök av författaren eller illustratören.

INNAN NI LÄSER BOKEN

Titta på pärmen. Läs titeln och undersök pärmbilden.
Läs också texten på baksidan.

Svara på frågorna

  • Vad heter boken?
  • Vad heter författaren?
  • Vad heter illustratören?
  • Vad tror ni boken kommer att handla om?
  • Vem tror ni boken kommer att handla om?
  • Se på pä Vilken sorts bok tror ni det är frågan om? Är den rolig/spännande/ skrämmande/fartfylld/sportig/fantasifull/mystisk/någonting annat?

LÄS BOKEN TILLSAMMANS!

  • Fundera ut minst tio frågor om boken eller bokskaparen som ni vill ha svar på när hen kommer på besök!
  • Kolla att frågorna är olika.
  • Kolla också så det inte är frågor ni redan vet svaret på.

Frågorna får gärna vara lite kluriga.

 

BLIXTUPPGIFTER

De här uppgifterna kan ni göra medan ni läser boken.

ORDBURKEN

Medan ni läser boken kan ni i klassen samla på ord! Det kan vara roliga ord, nya ord, svåra ord eller konstiga ord. Ta ett stort papper. Rita en bild av en burk som täcker hela pappret. Varje gång ni stöter på ett ord som passar i burken, får ni skriva upp det på pappret, gärna med en penna i en glad färg. Er lärare får också hjälpa till. Samla så många ord som möjligt. När boken är slut har ni en massa nya ord i er ordburk!

GISSA SLUTET

Ta en paus i läsningen när ni har läst ungefär tre fjärdedelar av boken. Dela in er i mindre grupper. Sätt er ner och fundera. Tänk på alla ledtrådar författaren och illustratören har placerat ut i texten och bilderna. Hur tror ni boken kommer sluta? Skriv ner vad ni tror att kommer hända. Lägg lapparna i ett kuvert. Läs resten av boken. Öppna kuvertet och kolla.

Gissade ni rätt? Gissade alla i klassen lika?

DIKTERNA

Välj 5-8 nyckelord från boken, ord som på något sätt känns viktiga i berättelsen. Det kan vara vilka ord som helst. Både namn, platser, känslor, föremål och sådant man gör fungerar bra. Skriv upp orden i en stapel.

Dela in er i mindre grupper. Skriv dikter, där varje rad inleds med ett ord från boken. Dikterna behöver inte ha någonting att göra med bokens innehåll, annat än att orden kommer därifrån. Klarar ni av att skapa någonting helt nytt av orden?

DAGBOKEN

Alla får välja ut en person i berättelsen. Det gör ingenting fast flera väljer samma person. Tänk er hur det känns att vara den här personen. Skriv om en dag i personens liv. Ni kan använda er av det ni har fått veta i boken, men ni får också hitta på helt nya saker. Skriv det som om det är ett ”jag” som berättar. Ni kan börja med att skriva ”Kära dagbok, i dag…” och sedan berättar ni om någonting ni har upplevt, och hur det har fått er att känna er. Använd er gärna av hela världen som finns i boken, av de personer som finns där, och av de ställen som ni redan har läst om.

 

DIAMANTUPPGIFTER

De här uppgifterna kan ni göra efter att ni har läst boken färdigt.

EN ANNAN BOK

Låna bokens titel, men planera en ny berättelse

Hitta på en baksidestext till en helt ny bok som har samma titel som boken ni har läst! Vad skulle en bok med samma titel kunna handla om? Du får ändra på allt! Allt utom titeln.

LÅTSASNAMNEN

Vissa författare heter något annat än sitt eget, riktiga namn då de skriver böcker. En del tar ett namn som bara låter som ett vanligt för- och efternamn, andra tar ett namn som låter som ett artistnamn.  Ett taget namn kallas för en pseudonym. Vad skulle era pseudonymer vara om ni var författare?

PROBLEM

I nästan alla böcker finns minst ett problem som behöver lösas.

Kommer ni på något problem i boken ni har läst?  Problemet kan vara stort eller litet.

Ibland, när man har läst en bok, så vill man inte att den ska ta slut. En berättelse brukar fortsätta så länge det finns ett problem som inte har fått en lösning. Hitta på ett nytt problem som händer i slutet av boken så berättelsen måste fortsätta! Hitta också på en lösning på problemet.

HUVUDPERSONEN

I de flesta berättelser finns det en eller två personer som är viktigare än alla andra, och som berättelsen handlar mest om. De här personerna kallas huvudpersoner.

Svara på de här frågorna.

  • Är huvudpersonen en kvinna/man/pojke/flicka/ett djur/någon annan?
  • Är den yngre eller äldre än ni själva?
  • Vet ni något om hur den ser ut?
  • Har den någon kompis? Vad heter kompisen?
  • Hör den till en familj?

KÄNSLOR

Det finns många olika sorters böcker. Vissa får en att skratta, medan andra får en att tänka. En del får en att hoppa upp och ner på stolen av spänning och andra gör att man får en orolig klump i magen. Om man letar efter en bok som ger en särskild slags känsla behöver man veta vilken grupp eller vilken genre den tillhör.

Vilken genre tycker ni att boken ni har läst hör till? Ringa in!

Ni kan välja flera genrer om du vill. Ni kan också hitta på egna genrer om ni tycker att det inte finns någon här som passar in på det ni har läst.

humor                         skräck                          mysterium

deckare                       saga                               fantasy

sci-fi                            action                            kärlek

snyftare                       äventyr                        djur

sport

RENOVERA MILJÖN

Alla berättelser utspelar sig någonstans. Ibland kanske det är i en skola, ibland i en trädgård, i rymden eller i en segelbåt. När ni läser om de här ställena får ni veta vissa saker om hur det ser ut där. Men ganska mycket om hur det ser ut måste ni fantisera ihop själva.

Dela in er i grupper. Varje grupp får välja varsin plats i boken. Nu ska ni beskriva platsen, men ni ska renovera den på något sätt. Uppfinn något som gör att den blir någonting alldeles extra. Kanske sommarstugan i boken får en ny, hemlig våning? Eller kanske grävlingens bo inreds med en karusell? Nu har ni chansen att förbättra det som fanns i boken och göra det till något roligare och mer spännande än det var från början. Ni får både skriva och rita.

SERIEN  (Den här uppgiften passar böcker som är illustrerade)

Titta på illustrationerna i boken ni läste. Välj en person, rita av den, och skapa en tecknad serie där den här personen får spela huvudrollen. I en serie hinner det inte hända så mycket, så hitta på en liten situation som ryms i tre rutor. Det behöver inte vara någonting som hände i boken, utan får hellre vara något du har hittat på helt själv. Det gör ingenting fast personen inte ser exakt ut som hen gör i boken, men välj åtminstone en detalj man känner igen, och håll fast vid den. Det kan vara till exempel en tröja man känner igen, en kroppsform eller en frisyr.

 

KOMETUPPGIFTER

De här uppgifterna passar särskilt bra om ni träffar er gäst två gånger. Skicka gärna det ni har gjort till författaren eller illustratören inför er andra träff.

ÖNSKEBOKEN

Tänk på boken ni har läst. Om ni fick önska en fortsättning på boken, alltså en ny bok som skulle fortsätta där den gamla slutade, vad skulle den handla om? Vad skulle den heta? Vad skulle den boken ha för problem och vilka personer skulle vara med i den? Gör en eller flera korta videor där ni berättar för bokskaparen om er önskebok!

NYA VÄNNER

Fundera på de personer/figurer/karaktärer som finns i boken ni har läst. Nu ska ni hitta på nya karaktärer som passar in i bokens värld. Om ni har läst en bok där det finns många djur får ni hitta på flera djur som känns som en del av gänget. Om ni har läst en bok om skurkar får ni hitta på flera skurkar som passar ihop med de som redan finns. Hitta på namn, ålder och rita bilder av de nya karaktärerna.

VÄRLDSNYTT

Gör en tidning. Tidningen ska rapportera om saker som har hänt i boken ni har läst. Ni kan hitta på rubriker som handlar om bokens huvudberättelse och rubriker som handlar om små detaljer i bilderna eller texten, som kanske inte är så viktiga i boken, och skriva korta artiklar till. Kanske någon i boken har varit på en resa? Skriv en artikel om resan! Kanske det finns någon detalj i en bild ni vill berätta mer om? I tidningen får småsaker vara jätteviktiga.

Lägg tidningen i ett kuvert och skicka den på posten till bokskaparen!

 

Läscentrum / Malin Klingenberg