Läsäventyr för åk 1-2

Ordkonstuppgifter och tips för undervisningen.

Läsaventyr

Tema: FÖRVANDLING
Rubrik: SAGOVARELSER, TROLLKONSTER

Uppgift: att hitta på en förvandling som läraren går igenom och bota den med en trolldryck

Boktips:
Bröderna Grimm: Grodprinsen
C. Andersen: De vilda svanarna

Tillbehör:
Musik
Bok
Pennor och papper, färgpennor, svart kartong, vitt papper, lim
Utklädningskläder
Påse med föremål

Inledning: Spela musik. Berätta för eleverna att ni ska ut på ett läsäventyr med olika sagovarelser. Läs en saga där det sker en förvandling. Prata om förvandlingen: Hurdana förvandlingar kan det finnas i sagor, och varför sker de?

Uppgift 1: FÖRVANDLINGEN
”En vacker måndag när ni kommer till skolan märker ni att jag (läraren) har förändrats helt och hållet. Till vad har läraren förvandlats? Har hon blivit en förtrollad snigelprins eller är hon en varg som är klädd i mormors kläder?

Läs den här inledningen för eleverna. Hitta tillsammans med eleverna på vad förvandlingen består i, och hur läraren nu ser ut. Skriv upp idéerna på tavlan.

Tips! Om du vill göra idéerna mer levande kan du ta med enkla utklädningskläder som eleverna kan välja bland, nattlinne och badkappa, en hatt, glasögon och t.ex. läppstift. Du kan låta klassen välja ett alternativ i taget, klä det på dig eller lägga fram det på en pulpet. Du behöver inte spela rollen, men det visuella blir ett stöd för fantasin.

Uppgift 2: ORSAK TILL FÖRVANDLINGEN
Vem har förvandlat läraren och varför? Har hon stigit på en sovande häxas tår? Har hon hamnat i älvornas våld? Om eleverna har svårt att hitta på en bra orsak till förvandlingen kan du ta hjälp av något ur påsen. I den kan du ha alldeles vardagliga saker som en bykknipa, sked, ficklampa… Fundera på hur föremålet hänger ihop med förvandlingen. Skriv upp elevernas idéer på tavlan.

Uppgift 3: TROLLDRYCK
Följande uppgift är att försöka trolla läraren tillbaka till den hen var innan. Varje elev hittar på en trolldryck som räddar läraren. Vilka ingredienser behövs? Eleverna får klippa ut en häxgryta och skriver en lista på de ingredienser som puttrar i grytan.

Sen får eleverna klippa ut orden och klistra in dem på grytan. I slutet av lektionen kan ni presentera de olika dryckerna, och klistra upp dem på väggen.

 

Sagovärlden

Tema: RESOR
Rubrik: MIN EGEN SAGOVÄRLD

Uppgiften består i att göra en egen sagovärld på en karta och skicka ett postkort därifrån.

Boktips:
Antoine de Saint Exupéry: Lille prinsen
A. A. Milne: Nalle Puh
Tove Jansson: Mumin
J. M. Barrie: Peter Pan

Tillbehör:
Pennor och papper, färgpennor, lim, vitt papper
Kartong
Kartongkort
Postkort. Där får gärna finnas hälsningar från någon resa

Inledning: Berätta för eleverna att ni ska ut på ett stort läsäventyr, ut i en sagovärld ni själva har hittat på. Diskutera olika slags sagovärldar. Hurdan är Mumindalen eller Lilla Prinsens planet? Om ni vill kan ni läsa en kort saga tillsammans, som utspelar sig i en fantasivärld.

Uppgift 1: KARTA ÖVER EN SAGOVÄRLD
Hitta tillsammans på ett sagoland och pyssla ihop en karta. Varje elev ritar två växter, två djur eller sagovarelser och två byggnader. När bilderna är färdiga kan ni klippa ut dem och limma upp dem på en stor kartongskiva (A3 eller större). Beundra kartan och fundera om det saknas något på den, berg, sjöar, floder? Ni kan rita in de här direkt på kartan. Fundera på hur där doftar, finns där ljud. Hitta på ett namn på trakten och skriv upp det högst upp på kartan.

Uppgift 2: INVÅNARE
Vem bor i sagolandet? Diskutera hurdana typiska sagovarelser är. Dela in er i små grupper. Varje grupp representerar ett slags varelser (troll, älvor, sjöjungfrur etc.). Hur pratar varelserna? Skriv upp några viktiga ord eller fraser, hur önskar troll varandra godmorgon, hur hälsar älvor på varandra, hur tackar tomtar?

Uppgift 3: POSTKORT HEM
Läraren visar några kort med hälsningar från en resa. Föreställ er att ni är på resa i ert sagoland. Varje elev får rita och skriva ett kort där hen presenterar sitt resmål. Berätta vad ni sett, vad ni gjort och vad ni ätit, var ni sovit och vem ni har träffat. I början och i slutet kan ni skriva något på ert sagospråk.

 

Superhjältar

RUBRIK: SUPERHJÄLTAR
TEMA: HJÄLTEDÅD, ATT RÄDDA VÄRLDEN

Uppgift: Skapa egna superhjältar

Boktips:
Aino Havukainen & Sami Toivonen: Tatu och Patu
Maija Hurme: Fladdemuspojken
Camilla Läckberg: Super-Charlie

Tillbehör:
Papper och pennor, färgpennor
Bilder på superhjältar
Papperslappar

Inledning:
Berätta för eleverna att ni ska ut på ett stort Läsäventyr i sällskap med superhjältar. Ni har fått i uppdrag att hitta på sådana hjältar som vågar ta sig ut på farliga uppdrag.

Diskutera först vad ni känner till om superhjältar och leta fram bilder. Vad gör superhjältar? Gör en lista på situationer där man behöver superhjältar, tsunamin, när ens syster blir retad, när ett husdjur försvinner…

Ni kan läsa ett utdrag ur en berättelse om en superhjälte.

Uppgift 1: EN EGEN SUPERHJÄLTE
Först får läraren bli en superhjälte! Många superhjältar har anknytning till djur, så ni kan börja med att hitta på ett namn. Vad är hens superkraft, hur klär hen sig, var bor hen och vad äter hen. Vad är hon rädd för? Hur blev hen en hjälte. Skriv upp på tavlan.

Sedan kan ni hitta på er egen hjälte. Skriv och rita, och presentera era hjältar. Ni kan dela in er i par och hitta tillsammans på namn och fem viktiga saker om er hjälte. Presentera hjältarna för de andra paren och gör en utställning av bilderna.

Uppgift 2: HJÄLTEDÅD
Dela in er i par. Varje par får en lapp av läraren med ett uppdrag. Paren får tillsammans hitta på hur de utför sitt uppdrag. Gör små sketcher av händelserna. Ni kan hitta på superrörelser som ni visar för varandra.

 

Sanataideyhdistys Yöstäjä